female_outlet_6 Nieuwe collectie

zaterdag 3 maart 2012

Dean Koontz - De Ravenzwarte Veer



Auteur: Dean Koontz
Titel: De Ravenzwarte Veer (vertaald van '
Darkness Under The Sun')
Soort: Horror

Aantal pagina's: 176

Prijs: 4.95 euro

 



Verhaal
Howie is een jongen van elf die ernstig verminkt is geraakt tijdens een brand. Mensen staren naar hem en kinderen pesten hem waardoor hij vaak zijn tijd alleen doorbrengt op het dak van een warenhuis. Op een dag komt hij de zwerver Alton Blackwood op het dak tegen die er angstaanjagend uit ziet. Dit schept ogenschijnlijk een band tussen de twee. Howie vetrouwt de man zijn verleden toe en langzaam ziet hij in Blackwood een echte vriend. Howie weet echter niets van Blackwood en wat voor kwaad er achter zijn ogenschijnlijke vriendelijkheid schuil gaat.

Mijn mening (kan spoilers bevatten)
Ik was geïntrigeerd door de ondertoon van het boek. Kinderlijke onschuld die in aanraking komt met het pure kwaad. Hoe bang ik ook ben, ik hou van horrorboeken en van horrorfilms. Dit leek me zeker wat omdat we ons er allemaal in kunnen verplaatsen. We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat er dingen te mooi waren om waar te zijn en dat ze uiteindelijk heel anders uitpakten dan we dachten dat ze zouden doen.
Het trieste aan het verhaal is natuurlijk dat de jongen eindelijk een 'vriend' maakt, die geen vriend blijkt te zijn.

Dean Koontz is -na wat korte research gedaan te hebben- een gerenommeerde Amerikaanse horror-auteur en heeft al heel wat boeken op zijn naam staan. Allemaal lovende kritieken op zijn boeken maar dit verhaal vond ik erg mager. Niet in de laatste plaats omdat het verhaal erg 'makkelijk' geschreven is. De auteur had met dit verhaal totaal geen literaire ambities en dat is duidelijk terug te lezen. Ook vond ik sommige dingen erg ongeloofwaardig. Zo zou Blackwood Howie willen intimideren met briefjes en veren die Howie ontvangt. Op een van deze briefjes staat: "Ik ben je lekkere broodjes nog niet vergeten" dit klinkt mij meer als een stalkende ex dan een koelbloedige moordenaar in de oren en vond ik dan ook een beetje jammer. Er zit geen waanzinnige climax in en de personages zijn erg vlak. Daarentegen leest het verhaal wel makkelijk weg en had ik het verhaal met 1,5 uur gelezen.

Voor mensen die ook van een akelig verhaal op z'n tijd houden...doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten